Monday, December 17, 2012

Keliru antara halal dan haram.
Banyak perkara yang kita lihat hari ini sama ada pakaian, makanan, pergaulan dan seumpamanya.
Malah menghalalkan yang haram pun ada...

Kecelaruan berlaku tanpa disedari.... menutup aurat misalnya,.sekadar menutup apa yang perlu ditutup atau tutup seperti yang disuruh tanpa kesempurnaan.

Yang mana betul?


Berkenaan pakaian adalah termasuk dalam bahagian adat, agama islam mewajibkan atas orang Islam lelaki dan perempuan supaya berpakaian menutup aurat sama ada ketika sembahyang atau diluar sembahyang dan haram membukakan aurat melainkan dalam masalah yang tertentu dan tidak pula agama islam menyatakan cara potongan pakaian yang tertentu bagi menutup aurat dan badan itu

Firman Allah taala dalam Al-Quran:يابني آدم قد أنزلنا عليكم لباسا يواري سوءاتكم وريشا ولباس التقوى ذلك خير - الأعرف : 26

Ertinya: Wahai anak adam sesungguhnya telah kami turunkan atas kamu pakaian yang menutup aurat kamu dan kami telah turunkan perhiasan bermula pakaian takwa (amal soleh) adalah lebih baik dari yang demikian.


Makanan yang halal sangat penting. Sama ada halal dari segi hukumnya atau halal disebabkan tidak menjejaskan kesihatan atau memberi kemudaratan. 
Panduan mencari makanan halal
Makan ikut selera juga boleh memudaratkan
Kita yang tentukan kesihatan diri kita sendiri

Kesimpulannya: 
Mencari yang halal itu wajib. Menjauhi yang haram itu wajib. Oleh itu menjadi kewajipan kita untuk melakukannya. Bersamalah mencari redha Allah. Apa yang disuruh dan dilarang pasti ada hikmah di sebaliknya. Yang pasti...semua yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu adalah daripada kelemahan kita sendiri. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment