Saturday, November 24, 2012


IZINKAN AKU

Izinkan aku
menjadi sepi pada semua bicara
kerana lidah yang tidak bertulang ini
akan sering melafaz silap
dan hati akan jadi luka 
apabila tidak berkata benar.

Izinkan aku
membiarkan suara jadi bisu
pada semua kata
kerana bibir yang menggerak rasa hati
kan sering menyucuk rasa
dan jiwa akan jadi pilu
apabila tiada lagi gurauan lucu.

Izinkan aku
berada pada suatu sudut
belajar tentang kehidupan
yang terus berubah-ubah
dan kadang kawan pun aku tidak kenal
sahabat pun bukan lagi ubat.

Izinkan aku
membina harga diri
dengan onak yang datang dari setiap sisi
supaya bisa aku berdiri
membuka jendela pagi.

Izinkan aku
membina keakuan yang jitu
melontar kebencian yang terbuku
menjahit luka-luka yang panjang
supaya hati tidak beku
dan keras menjadi batu...

Cikgu Khaty Ali
10 Zulhijjah 1433 (Salam Aidiladha)

No comments:

Post a Comment