Saturday, December 10, 2011

Gerhana Bulan

Suasana langit gelap. Saya yang sedang berada dalam kereta memerhatikan keadaan langit yang sedang hilang cahaya sedikit demi sedikt. Jam menunjukkan hampir 10.30 malam. Cahaya bulan sudah hampir gerhana penuh. Rasanya inilah pertama kali saya menyaksikan gerhana bulan yang sebenar-benarnyan. Walaupun kereta bergerak pantas di jalsn raya, saya masih dapat menyaksikan dengan jelas. Sakit juga tengkok kerana asyik mendongak dari cermin tingkap kereta.

10.48 malam, cahaya samar tampak sedikit di sebelah kanan bulan. Bumi hampir menutupi seluruh bulan. Bergerak perlahan penuh tertib dan sabar. Pada waktu ini di masjid-masjid seluruh sedang mengadakan solat sunat gerhana bulan. Semoga kita semua dilindugi Allah daripada segala bencana. Dalam suasana malam yang langitnya gelap gelita, kelihatan langit dan bumi bagai bertemu di hadapan. Jika tidak ada cahaya daripada lampu kereta.....masya-Allah tak boleh saya bayang keadaan di tengah-tengah highway ini.

10.59, cahaya bulan semakin hilang.11.02 malam, cahaya bulan terus terpadam. Yang kelihatan di langit, sebutir dua bintang di langit gelap. Mungkin dalam setengah jam lagi, bumi akan beredar sedikit demi sedikit daripada kedudukan antara matahari dan bulan.

11.24 cahaya bulan sudah mula kelihatan semula, hampir membentuk bulan sabit. Malam hampir keluar daripda kegelapan pekatnya. Maha suci Allah, walau kami bergerak dari satu daerah ke satu daerah...kami tetap dapat melihat kebesaran-MU. Kami berada di atas bumi tenang meneruskan kehidupan, walaupun menyaksikan kejadian yang membuktikan bumi yang kami pijak ini sentiasa beredar dan berputar tanpa henti. Terima kasih Ya Allah kerana masih lagi membenarkan kami benafas.

No comments:

Post a Comment